تعداد کانفرم (تایید) مورد نیاز برای انتقال رمزارزها چقدر است؟

واریز و برداشت

در هر بلاکچین، وقتی کاربری درخواست انجام تراکنشی را می دهد این تراکنش فورا انجام نمی شود. در شبکه های اثبات سهام (PoW) ماینرها درحال رقابت برای استخراج هستند و اولین گره ای که آن را استخراج کند تبدی به اعتبارسنج (Validator) می شود. در این زمان است که تراکنش شما بررسی و در بلوک ثبت می شود. وقتی بلاک پر شود به بلاکچین اضافه می شود. کارمزد تراکنش به این ماینرها تعلق میگیرد.اما در بلاکچین های اثبات سهام (PoS) قضیه به شکل دیگری است. افراد دارایی خود را در شبکه استیک (Stake) می کنند تا به صورت تصادفی تبدیل به اعتبارسنج شوند. هزینه تراکنش ها کمتر است اما رایگان نیست.

گاهی زمانی که ماینرها با هم رقابت می کنند چند تا ازآنها همزما یک بلاک را استخراج می کنند. همه این بلاک ها به عنوان یک شاخه جدید از بلاکچین به آن اضافه می شوند. سپس شبکه مدت مشخصی منتظر می ماند و هر کدام از این شاخه ها که پس از آن بلاک های بیشتری اضافه شده و طولانی تر شده باشد آن را قبول می کند و تراکنش هایی که در شاخه های دیگر بودند معکوس می شوند. هر بلوک تازه اضافه شده به منزله تایید بلوک قبلی خود است و هرچه تعداد آنها بیشتر باشد احتمال کنسل شدن تراکنش و ایمنی شبکه بیشتر است.

اما زمان اضافه شدن بلاک ها یعنی انجام کانفرم در هر شبکه ای متفاوت است. مثلا در بیتکوین حدود 10 دقیقه طول می کشد. پس باید برای دریافت چند تاییدیه بیش از یک ساعت منتظر باشید. اما این زمان در اتریوم و سولانا بسیار کمتر است. به طوریکه صدها تایید در عرض چند دقیقه تولید می شود. این مسئله تا حد زیادی به سختی شبکه وابسته است.

زمانی که تعداد بلاک کافی، پس از بلاک تراکنش ما به شبکه اضافه و کانفرم شود، تراکنش ما نهایی شده و انجام خواهد شد.

به طور کلی سرعت کانفرم تراکنش ها در شبکه های لایه 2 و زمانی که کاربر کارمزد بیشتری در نظر بگیرد بیشتر است. تعداد کانفرم ها نیز در شبکه های مختلف متفاوت است مثلا در بیتکوین و لایت کوین نیاز به 6 و در اتریوم نیاز به 12 کانفرم می باشد که هر کدام زمان متفاوتی وقت می برد. یکی از سریعترین شبکه ها، ریپل است که تعداد کانفرم های آن در چند ثانیه تکمیل شده و انتقال رمزارز انجام می شود.

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که تعداد کانفرم‌های رمزارزها در صرافی‌های مختلف متفاوت است. در واقع هر صرافی خودش دراین مورد تصمیم می‌گیرد. بنابراین ممکن است اتریوم یا هر رمزارز دیگری در وبسایت خود عددی را برای کانفرم اعلام کنند اما صرافی‌ها عدد متفاوتی در نظر بگیرند. به جدول زیر دقت کنید.

نام صرافیصرافی کوین بیسصرافی بایننسصرافی کراکن
رمزارزها و تعداد کانفرماتریوم با 35 کانفرم و 10 دقیقه
بیتکوین با 3 کانفرم و 30 دقیقه
لایت کوین با 12 کانفرم و 30 دقیقه
EOS با 1 کانفرم و 1 دقیقه
اتریوم با 12 کانفرم و 30 دقیقه
بیتکوین با 1 کانفرم و 10 دقیقه
اتریوم با 20 کانفرم و 5 دقیقه
بیتکوین با 4 کانفرم و 40 دقیقه
لایت کوین با 12 کانفرم و 30 دقیقه
EOS بدون نیاز به کانفرم
سوالات مرتبط:
این آموزش مفید بود؟
بله، مفید بودنه، جالب نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *